serwis prasowy z 16.02.2004
PrzestrzeĹ Krakowa
Dziennik Zachodni
Data:16.02.2004
Rover szuka w Chinach pieniędzy na nowy samochód
Brytyjska firma motoryzacyjna szuka partnerów w Chinach dla produkcji od
2005 r. następcy modelu Rover 45, który w zeszłym roku oferowano FSO -
poinformował tygodnik "Automotive News Europe".
Rover już o ponad rok opóźnił wprowadzenie do produkcji następcy
podstawowego auta tej firmy, modelu Rover 45. Przewiduje się, że nowe auto
pojawi się w drugiej połowie 2005 r. Opóźnienie spowodowało bankructwo w
zeszłym roku firmy konstrukcyjnej TWR, która miała wspierać Rovera w budowie
nowego samochodu. Innym, nie mniej ważnym powodem, jest poszukiwanie
partnera w Chinach do współpracy przy produkcji pojazdu.
W zeszłym roku takim partnerem Rovera był chinski prywatny koncern
Brilliance Automotive Holding. Jednak sojusz z tą firmą rozpadł się, kiedy
władze Chin oskarżyły szefa i głównego akcjonariusza Brilliance o nadużycia
finansowe. Według chinskiej prasy obecnie Rover rozmawia o współpracy z
dwoma innymi koncernami motoryzacyjnymi z Chin - prywatnym Geely Group i
panstwowym Chery Automobile. Geely Group należy do Li Shufu, jednego z
najbogatszych Chinczyków. Firma zaczęła działalność od produkcji
lodówek, a nastepnie skuterów. W 1998 r. wystartowała w motoryzacji ze
sprzedażą 200 pojazdów. W 2003 r. sprzedaż wyniosła 80 tys. samochodów, ale
w 2010 r. Geely chce sprzedawać 1 mln pojazdów rocznie. Koncern wytwarza na
razie pojazd na licencji starej odmiany Toyoty Charade, ale planuje
produkcje 14 modeli samochodów w kooperacji z firmami z Niemiec, Włoch oraz
Daewoo International (Korea Południowa).
Niedawno Geely zyskało kontrowersyjną sławę pogromcy Toyoty, dotychczasowego
partnera. Sąd w Pekinie oddalił oskarżenia Toyoty o używanie przez Geely
znaku firmowego, który wygląda jak kopia logo japonskiego giganta.
Drugi z potencjalnych partnerów Rovera to Chery Automobile, dotychczasowy
kooperant Shanghai Automotive Corp. (SAIC), największego z chinskich
koncernów motoryzacyjnych. W zeszłym roku Chery zaczęło jednak produkowaa
model QQ do złudzenia przypominający Daewoo Matiza. Ponieważ to auto pod
nazwą Spark SAIC ma produkować w Chinach wraz z General Motors (obecny
właściciel Daewoo), w ostatnich dniach drogi Chery i SAIC rozeszły się.
Według "Automotive News Europe" przy produkcji następcy modelu 45 Rover może
współpracowaa także z indyjskim koncernem motoryzacyjnym Tata. Firma z
Madrasu dostarcza od zeszłego roku do sieci sprzedaży Rovera w Europie model
CityRover, odmianę produkowanego w Indiach modelu Tata Indica, który został
skonstruowany na bazie pierwszej odmiany Fiata Punto.
--
pozdrawiam
GregorY