ďťż
RSS

moc a LPG

Przestrzeń Krakowa


Kolega na citrotechu napisał:

"Przysiadłem chwilę i zrobiłem to tak:
Założyłem, że
1. LPG składa się po połowie z propanu i butanu a dla benzyny
reprezentatywny jest oktan
2. spalanie całkowite i zupełne
3. pary benzyny i LPG można traktowć jako gazy doskonałe
4. rozpatrywana jest klasyczna instalacja z parownikiem i mikserem.
wg założeń 1 i 2 wyszło mi, że na spalenie takiej ilości moli paliwa by
uzyskać 10 MJ energii potrzeba
25,16 mola tlenu w przypadku LPG (3,92 mola mieszanki propan/butan)
22,75 mola tlenu w przypadku benzyny (1,83 mola benzyny-oktanu)
ilości te odpowiadają
2195 dm3 powietrza dla LPG
1767 dm3 powietrza dla benzyny(oktanu)
oraz odpowiednio 2283 dm3 i 1808 dm3 mieszanki
oznacza to, że z 1 dm3 mieszanki uzyskuje się
0,00438 MJ energii dla LPG
0,00553 MJ energii dla benzyny
Ponieważ to właśnie objętość mieszanki determinowana przez pojemność silnika
decyduje o mocy to spadek mocy powinien wynosić 21%!!!!!
(np. ze 89 KM na 70 KM a Vmax ze 175km/h na ledwie 138 km/h)
Jednak nie jest tak źle a dlaczego?
Powyższe rozważania nie uwzględniają sprawności silnika spalinowego,
która jest bardzo niska (większość energii rozpraszana jest w otoczeniu
a nie zamieniana na pracę)
Wniosek:
sprawność silnika zasilanego LPG jest wyższa niż zasilanego benzyną.
dlaczego?
imho dlatego, że LPG spala się lepiej niz benzyna
(czystość spalin bez. kata jest lepsza niż benzyny, brak jest w spalinach
węglowodorów )
W przypadku bezpośredniego wtrysku ciekłego gazu efekt schładzania mieszanki
może całkowicie skompensować różnice mocy.
Na zakończenie PODKREŚLAM, że zdaję sobie sprawę z dość mocno naciągniętych
założeń przedstawionych rozważań ale myślę, że oddają one istotę rzeczy.
(zastrzegam prawo do błędów, w końcu to nie jest kolokwium
Jacek Kocurek"

pozdr
Mariusz
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adwokat.keep.pl