ďťż
RSS

Metoda Callana na cd

Przestrzeń Krakowa


WPROWADZENIE
Książka piąta Metody Callana zapoznaje studenta z dalszymi 1326 wyrazami
(włączając 621 słów z "Dodatkowego Słownictwa" podanych na końcu książki), co
w całości stanowi 4 289 słów, plus 294 wyrażenia czasownikowe.
Wyrażenia czasownikowe
Wyrażenie czasownikowe jest zwrotem składającym się z czasownika i jednego lub
więcej słów dodatkowych, które funkcjonują jak czasowniki, np. "break down",
"catch up", "go off, itd. Trudność z wyrażeniami czasownikowymi wynika z tego,
że często ich powiązanie logiczne z czasownikiem zawartym w wyrażeniu lub z
innymi wyrażeniami zawierającymi ten sam czasownik, jest bardzo niewielkie. Na
przykład, "to bring in" znaczy przedstawiać, gdy "to bring up" znaczy wychowywać
(np.dzieci).
W celu uniknięcia kłopotów, student nie powinien próbować odgadywać ich sensu,
musi zaakceptować je takimi jakie one są. Powinien, jeśli to możliwe, nauczyć się
każdego wyrażenia z osobna i nie usiłować odnosić czasownika zawartego w
wyrażeniu do jego normalnego znaczenia lub próbować łączyć znaczenie jednego
wyrażenia z innym zawierającym ten sam czasownik, np. nie powinien doszukiwać
się podobieństwa pomiędzy "bring in" i czasownikiem "to bring" albo wyrażeniem
czasownikowym "bring up". Jeżeli będzie on robił takie porównania może być
bardzo zdezorientowany i niezadowolony, szczególnie w przypadku takich
czasowników jak "to get", który wchodzi w skład około 40 wyrażeń
czasownikowych.
Wyrażenia przyimkowe
W uzupełnieniu słownictwa i wyrażeń czasownikowych, książka zawiera także 64
wyrażenia przyimkowe, takie jak "at first", "by chance", "in common", itd.
Wyrażenia te oparte są prawie w całości na pięciu przyimkach "at", "by", "in", "on" i
"out of. Podobnie jak z wyrażeniami czasownikowymi, student nie powinien zbyt
dokładnie ich rozważać, trzeba je również zaakceptować takimi jakie są.
Jak prowadzone są lekcje
Podstawowe zasady Metody dotyczą materiału całej książki: to znaczy, nauczyciel
zadaje pytanie w szybkim tempie i od razu je powtarza, zaczyna odpowiedź, którą
student powinien skończyć, nie pozwalając mu jej przedłużać, ponagla studenta
jednocześnie mu pomagając. Jedyną różnicą jest to, że student nie musi odpowiadać
według ustalonego wzoru. Znaczna część pytań zachęca go do wyrażania swoich
poglądów. Musi on jednak robić to szybko i bez wahania. W przeciwnym wypadku
będzie on zwalniał tempo lekcji i powodował znudzenie reszty studentów w klasie.
Przyczyną odstąpienia od obowiązku odpowiadania w ściśle określony sposób jest
chęć umożliwienia studentom praktyki w rozmowie, niezbędnej do udziału w
egzaminach Cambridge
Poza pracą z pytaniami i odpowiedziami, student poszerza swoje słownictwo poprzez
przykładowe zdania (czytane przez nauczyciela) oraz poprzez bezpośrednie
tłumaczenie. W trakcie powtórki nauczyciel po prostu pyta o znaczenie
poszczególnych słów. W tym punkcie studiów student powinien chwytać słownictwo
bardzo szybko, bez potrzeby uczenia się każdego słowa poprzez technikę pytań i
odpowiedzi. W dalszym ciągu, oczywiście, musi on powtarzać wszystko dwa razy,
niezależnie od tego jak dobrą ma pamięć. Dzieje się tak dlatego, że słowa w języku
mówionym muszą przychodzić na myśl z dużą prędkością, nie wystarczy jedynie je
zapamiętać. Na przykład, w poniedziałek nauczyciel może zapoznać studentów ze
znaczeniem (i tłumaczeniem) słowa "affection" i połączyć to z przykładowym
zdaniem "It was clear that the two friends felt a great deal of affection for each
other". We wtorek i środę, student będzie czytał zdania zawierające to słowo, a
później jeszcze będzie pisał dyktando zawierające słowo "affection".
"Słownictwo do tłumaczeń" zawiera proste, nieskomplikowane wyrazy o jasnym,
niedwuznacznym znaczeniu. W trakcie powtórki na każdej lekcji, nauczyciel
powinien pytać studentów o znaczenie tych wyrazów.
Dodatkowe pytania
Niektórzy nauczyciele mogą uważać, że powinni przygotować dodatkowe pytania z
tymi wyrazami z książki, z którymi student zetknął się jedynie w przykładowych
zdaniach oraz w spisie słówek. Student musiałby się okazać bardzo powolnym, aby
to stwierdzenie było słuszne. Na początkowym etapie studiów niezbędnym jest
uczenie się nowych słów poprzez używanie ich w pytaniach, ale na tym etapie,
bezpośrednia powtórka powinna wystarczyć. Zadawanie pytań mogłoby jedynie
spowolnić znacząco proces nauki.
"Zadaj pytanie"
Rozpoczynając lekcję nauczyciel może, zamiast polecać studentom układanie
dowolnych pytań, dać każdemu studentowi wyrażenie czasownikowe lub
przyimkowe, z którym student powinien utworzyć pytanie. Bezpośrednio po wejściu
do klasy nauczyciel podaje wyrażenie i zaczyna rundę pytań. Jeśli student nie może
wymyśleć pytania natychmiast, nauczyciel przechodzi nie czekając do następnej
osoby, a na końcu może powrócić do tego, który pytania nie zadał, mając jednak na
uwadze aby runda nie trwała zbyt długo. Ta sama procedura może być zastosowana
na końcu lekcji. Lista wyrażeń czasownikowych i przyimkowych do tego celu
umieszczona jest na końcu książki dla nauczycieli.
Charakter słownictwa
Z ogólnej liczby 1326 słów zawartych w tej książce, około 650 jest pochodzenia
łacińskiego, co powoduje, że są one łatwo rozumiane i zapamiętywane przez
studentów, którzy mówią lub znają język pozostający pod silnym wpływem łaciny;
są to słowa takie jak "cancel", "major", "identify", "enormous", "create",
"occupation" i "elementary". Pewną część stanowią też słowa pochodzące z
greckiego, jak "harmony" i "politics", z francuskiego, jak "technique" i "perfume",
które są zazwyczaj wspólne dla wszystkich języków łacińskich. Angielski jest
językiem germańskim, który wchłonął tysiące słów z łaciny, greckiego i
francuskiego, a także dużo słów z ponad setki innych języków. To daje mu całkiem
międzynarodowy charakter.
W słownictwie tej książki zawarta jest spora ilość wyrazów, które mogą być
nazwane międzynarodowymi. Są to słowa wchłonięte przez dużą liczbę języków na
świecie. Niektóre z nich są pochodzenia innego niż angielskie, np. "cassete",
"oxygen", "cigar", "cafe" i "ballet"; inne są pochodzenia angielskiego, jak "radar",
Jockey", "golf, "pop", "self-service", "sandwich", "scout" i "motel". Oblicza się,
że języki niektórych krajów zaabsorbowały około 6000 lub więcej słów angielskich -
takich, jak "manager", "designer", "speaker", "fast-forward", "play-back", "fastfood",
"jumbo jet" i "jet set".
Dodatkowo liczba" 1326 słów zawiera około 500 wyrazów, które utworzone są ze
słów wcześniej poznanych, takich jak "bathroom", "hairbrush" i "ear-ring", albo
utworzonych ze słów podstawowych, które student też już poznał, takie jak
"hopeful", "doubtless" lub "uncertain".
Biorąc to wszystko pod uwagę, można wnioskować, że słownictwo tej książki nie
będzie sprawiać studentowi kłopotów. Powinien on opanować materiał całkiem
szybko.
Egzaminy Cambridge
Niektórzy studenci Metody Callana zdali egzaminy Cambridge bez studiowania
Książki Piątej. Bezpośrednio po ukończeniu Książki Czwartej zaczęli oni pracę nad
materiałami egzaminacyjnymi z ubiegłych lat. Jeden czy dwóch studentów zdało
nawet egzamin First Certificate bez przerabiania Książki Czwartej. Tacy studenci
jednak należą do wyjątków. Mają oni zazwyczaj bardzo analityczny umysł i mogą
rozumieć wyrazy, których nigdy wcześniej nie widzieli w oparciu o ogólny sens
zdania, w którym one się znajdują. Są oni w stanie manipulować i rozciągać swoją
znajomość języka angielskiego sprawiając wrażenie, że wiedzą znacznie więcej, niż
na prawdę umieją, potrafią także pisać krótkie, poprawne zdania. Inaczej mówiąc,
wiedza którą posiadają jest wyjątkowo dobrze przyswojona i może być
wykorzystywana w pełni i prawidłowo.
Przeciętny student, jednakże, musi przerobić Książkę Piątą, szczególnie wówczas
gdy zależy mu na dobrej ocenie z egzaminu.
Oczywiście, jest to zadaniem nauczyciela, aby zadecydować, który ze studentów
może próbować zdawać egzamin First Certificate. Większość z nich może być
zgłoszona do egzaminu w czasie gdy zaczynają oni Książkę Piątą, wówczas, w
czasie od zgłoszenia do terminu egzaminu, mogą pracować nad Książką Piątą
poszerzając swoje słownictwo i pod koniec tego okresu doskonalić swoją technikę
zdawania omawiając materiały egzaminacyjne z lat poprzednich.
--------------------------------------------------------------------------
zestaw zawiera 2 CD z 6 książkami w PDF + wszystke lekcjie + słownictwo w MP3 cena 14 zł
Możliwośc płacenia w sogach : zestaw 800 SoGów + koszty przesyłki
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • adwokat.keep.pl